январь 31, 2014
"Яндекс", открывший 30 января спецпроект "Зимние игры — 2014" для Олимпийских игр в Сочи, выпустил англоязычный пресс-релиз, в котором ни разу не употребляются слова "Олимпиада" или "Сочи-2014". Замдиректора по связям с общественностью "Яндекса" Наталия Крупенина объяснила такое требование статьёй 7 федерального закона №310, запрещающей использовать олимпийскую символику тем, у кого нет соответствующего договора с международным олимпийским комитетом, пишет tjournal.ru.
По словам Крупениной, закон обязал "Яндекс" воздержаться при подготовке пресс-релиза от использования всех слов, являющихся официальной олимпийской символикой. К ним относятся сочетания "Олимпийский", "Олимпиада", "Сочи 2014", "Olympic", "Olympian", "Olympiad", "Olympic Winter Games", "Olympic Games" и "Sochi 2014". Согласно закону №310, это требуется для того, чтобы не создавать ложного представления о принадлежности кого-либо к Олимпийским играм.
Подготовленный текст релиза на английском языке, на который ссылается Крупенина, она назвала "выполненным упражнением". При этом текст русского пресс-релиза содержит слова "Яндекс будет вести подсчёт олимпийских медалей".
Internet, January 30, 2014. Yandex (NASDAQ: YNDX) has launched its Winter Games 2014 project, providing Russians with detailed, up-to-the-minute coverage of events at the international sporting event in Sochi.
The project’s website will feature complete information about all the competitions: timetables and telecasts, reports on every kind of contest and articles about the medal contenders. The site aims to be broadly accessible, so that people who normally don’t follow sports will be able to quickly find out who to cheer for, what are the main points of interest, and who are the Russian team’s toughest rivals in ski jumping, for example, or skeleton. After each competition, the site will display the winners’ names, along with reportage on the event and photos of the most exciting moments. A medal tally will keep sports fans informed about which country is in the lead.
“Winter Games isn’t our first sports project. We create such projects for all major sports events, since they’re of interest to a large number of people,” said Andrey Usenko, Yandex’s head of sports projects. “Yandex covered Euro 2012, as well as the Games in London. Of course, we couldn’t overlook the Games in Sochi, which the whole country is looking forward to. The current project differs from the previous ones in both its scale and its content. It is designed so that everybody, even those who know nothing about sport, will find it interesting to follow the action in Sochi.”